Przejdź do głównej treści »

Search Site


Kategorie Antyków:

 

Wzornictwo użytkowe lat 50'tych i 60'tych

 

Polskie wzornictwo przełomu dekad pięćdziesiątych i sześćdziesiątych definiowane jest jako „New Look”. Określenie to wywodzi się ze świata mody ponieważ stało się hasłem debiutanckiej kolekcji Christiana Diora, zaprezentowanej w roku 1947. Wtedy to zachwycona redaktor naczelna modowego magazynu „Harpers Bazaar” miała wyrazić swój zachwyt nad projektami Diora słowami:"It's quite a revolution, dear Christian! Your dresses have such a new look!". Wkrótce hasło "New Look" funkcjonowało jako określenie wszystkich nowatorskich wytworów projektantów.

 

Początki tego stylu w polskim wzornictwie sięgają czasów sprzed politycznej odwilży w roku 1956. Ówcześni projektanci tworzyli z myślą o pokoleniu, które w latach pięćdziesiątych wkraczało w dorosłe życie. Nowe, oryginalne projekty miały być ucieczką od szarej, powojennej rzeczywistości.

 

Charakterystyczne dla tego stylu są przedmioty proste w kształcie, mające spełniać przede wszystkim funkcję użytkową ale jednocześnie wyróżniające się poprzez asymetrię formy lub abstrakcyjną malaturę i często czysty, żywiołowy kolor. W tamtych latach projektanci mieli ograniczone możliwości techniczne przez co paradoksalnie osiągali oryginalne, nietuzinkowe efekty.

 

Te oryginalne projekty nazywano potocznie Pikasami (od nazwiska Pabla Picassa). Pikasowanie stało się modne i kojarzyło się z nowoczesnością oraz z hołdowaniem nowoczesnym rozwiązaniom płynącym z Zachodu. Pikasiaki cieszyły się dużą popularnością.

 

Niepowtarzalna ceramika użytkowa w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych produkowana była w fabrykach w takich miastach jak: Wałbrzych, Jaworzyna Śląska, Katowice (prywatna wytwórnia Steatyt), Pruszków, Włocławek, Bogucice, Tułowice, Ćmielów, Chodzież. Obecnie przedmioty z PRL stały się doceniane i poszukiwane przez kolekcjonerów.

 

W naszej ofercie znajdą Państwo porcelanę, fajans, porcelit oraz szkło z polskich wytwórni. Polski design lat 50 – tych i 60 – tych doskonale zaprezentuje się we współczesnych wnętrzach.

 

 (źródło: B. Banaś „Polski New Look”)

 

WŁOCŁAWEK marki Progres eksportowa foremka DR OETKER

Reklamowa forma
na budyń Dr Oetker.
Ceramika sygnowana
Progres Włocławek.

Dowiedz się więcej

Cena: 299,00 zł

Strona:
  1. Poprzedni
  2. 1
  3. 2
 

Mój koszyk

Nie masz produktów w koszyku.

Wycena antyków

Wycena antyków