Przejdź do głównej treści »

Search Site


Kategorie Antyków:

 
BRESLAUER CONCERTHAUS - rzadki okaz z porcelany śląskiej

Więcej zdjęć

  • Stylowy talerz z Wrocławskiego Domu Koncertowego
  • BRESLAUER CONCERTHAUS - rzadki okaz z porcelany śląskiej
  • Znak numer 723 w Encyklopedia Śląskiej Porcelany
  • Sygnatura KPF nr 717 w Encyklopedia Śląskiej Porcelany
  • Okazał atlerz będący reklamową pamiątką z nieistniejącego już domu koncertowego

Concerthaus Breslau - zabytkowy talerz marki KPF z Wrocławia

Dostępność: Brak.

Cena: 0,00 zł

    Wyjątkowy talerz z domu koncertowego we Wrocławiu.


    Porcelanowy talerz zdobiony logotypem i nazwą wpisaną we wstęgi:
    "BRESLAUER CONCERTHAUS"


    na uwagę zasługuje stara pisownia przez "C"


    Talerz pochodzi najpewniej z restauracji domu koncertowego. Wyprodukowany został przez wałbrzyską fabrykę porcelany KPM, o czym świadczy sygnatura fabryczna KPF ujęta pod numerem 726 i 717 w Encyklopedii Śląskiej Porcelany. Ozdbiona została przez znaną wrocławską dekoratornię sygnującą nazwą "Oswald Reichelt Inh. August Schreiber BRESLAU" katalogowana w powyższej publikacji pod numerami 1280 -1281.


    Oznaczenia fabryczne producenta porcelany oraz sposób pisowni nazwy domu zdrojowego dają nam pewność w datowaniu wyrobu na lata 1890-1910.


    Historia Breslauer Konzerthaus:


    poniższy cytat pochodzi z działu "Kartka z Kalendarza" portalu www.wroclaw.pl



    W roku 1900
    We Wrocławskim Domu Koncertowym („Breslauer Konzerthaus”) wystąpiła orkiestra muzyków z Wiednia pod batutą Johannesa Straussa. Bilety na występ kosztowały od 75 fenigów do 1 marki. Jedna z największych sal koncertowych w XIX - wiecznym Wrocławiu usytuowana była przy ówczesnej ulicy Gartenstrasse (obecnie J. Piłsudskiego, w sąsiedztwie Teatru Polskiego). Jej początki wiążą się z działalnością jednego z najstarszych zespołów ogrodów (etabblissements), prowadzących działalność gastronomiczno–rozrywkową w mieście pod nazwą „Weiss Garten”. Powstał on około 1772 r. Koncerty organizowano w nim najpierw w przestronnej sali kawiarnianej w głównym budynku zespołu, a latem dodatkowo na letniej scenie muzycznej w ogrodzie. W 1860 r. na miejscu pawilonu wybudowano murowaną salę koncertową z galerią, lożami i podium dla muzyków, wzniesioną według klasycyzującego na gruncie neorenesansu projektu Theodora Milczewskiego. Drewniany, ozdobny strop podzielony był na kasetony, a obiegająca salę dookoła drewniana galeria wsparta była na słupach i podzielona częściowo na loże. Scena – podium została ustawiona na środku dłuższego z boków, naprzeciwko wejścia do ogrodu. Dzięki temu oraz takiej organizacji widowni, w której okazyjnie ustawiano stoliki, możliwe było wykorzystywanie sali do innych celów, na przykład urządzania balów. W 1878 r. obiekt przejęła spółka akcyjna „Breslauer Konzerthaus”, którą powołano specjalnie dla organizacji profesjonalnej działalności koncertowej. Wykorzystując istniejąca salę koncertową rozbudowano jej zaplecze poprzez dobudowanie budynku frontowego mieszczącego szatnie, toalety, restaurację i sklepy. Kolejnej przebudowy Sali koncertowej dokonano w 1902 r. według projektu Richarda i Paula Ehrlichów, kiedy dobudowano od elewacji ogrodowej budynek mieszczący garderoby i magazyny oraz zmieniono aranżację i wyposażenie wnętrza Sali. Ostatnia przebudowa miała miejsce w 1925 r. i została dokonana według koncepcji Hansa Poelziga i Richarda Ehrlicha. Zachowując zasadniczą konstrukcję budynku sali koncertowej przekształcono jej wnętrze. Miejsce galerii zajął okalający widownię balkon. Poprzez spięcie przęseł łukami skrócono perspektywę długiej sali, a całości nadano miękki, opływowy charakter. W sposób zasadniczy zmieniono scenę, którą urządzono na sposób amfiteatralny. Przebudowany obiekt mieścił największą salę koncertową w mieście z 1478 miejscami siedzącymi i 145 stojącymi, na parterze i balkonie, wyposażoną w podium dla orkiestry i chóru (150 miejsc) oraz 45-głosowe organy wykonane przez firmę Wilhelma Sauera z Frankfurtu nad Odrą. W budynku znajdowała się również sala kameralna z 574 miejscami oraz klubowa z 250 miejsc. W sali koncertowej „Weiss–Garten”, a później Domu Koncertowego występowały m.in. orkiestry wrocławskiego „Stadttheater” oraz „Wrocławskiego Towarzystwa Orkiestrowego”, a także, poza wspomnianym Richardem Straussem takie sławy muzyczne jak Gustav Mahler (1805, 1806), Johannes Brahms (1874 – 1886), Hans von Buelow (1862 – 1888), Anton Rubinstein (1870), Pablo de Sarasate (1876 – 1900), Clara Schumann (1865 – 1879), Richard Wagner (1864), Karol Tausig (1864 – 1870), Edward Grieg (1883), Eugene Ysye (1899, 1900), Ignacy Paderewski (1901), Wanda Landowska (1912), Felix v. Weingartner (1913) oraz filharmonicy berlińscy (1918) i drezdeńscy (1923). Budynek „Breslauer Konzerthausu”, poza koncertami służył także konferencjom, spotkaniom, wystawom oraz różnorakim uroczystościom.Został zburzony w czasie działań wojennych w 1945 r. 



    Oryginalny talerz stanowi dziś niezwykłą gratkę kolekcjonerską.


    Wymiary:


    średnica ok. 23,5 cm;
    wysokość ok. 3,5 cm. 


    Bardzo dobry stan zachowania - niewelkie ślady minionych lat w postaci przetarć, porcelana bez odprysków i bez ubytków.


    W naszych zbiorach mamy tylko 2 egzemplarze, różniące się minimlanie np. sygnaturą KPF!


    Cena dotyczy jednej sztuki.


    Talerz idealnie zaprezentuje sie na dedykowanym stojaku w białym kolorze lub uchwycie do zawieszania talerzy na ścianie dostępnym w kategroii Stojaki i Akcesoria  



    Miłosników dawnego Wrocławia zapraszamy do zakupu.

    4.79/5 (50 głosów)
    Kod Produktu- nr magazynowyGP1908/220
    Datowanie1900-1950
    Według styluEklektyzm i Historyzm
    KolorBiała
    Negocjacja cenyNie
    Encyklopedia Śląskiej Porcelany tom I - Irena i Roman Gatys - ostatnie sztuki nakładu
    Encyklopedia Śląskiej Porcelany tom I - Irena i Roman Gatys - ostatnie sztuki nakładu

    Publikacja dla miłośników śląskiej porcelany to sztandarowe dzieło omawiające historię produkcji białego złota na Śląsku.


    Książka poświęcona jest wytwarzaniu kruchych skarbów ich wytwórcom, stosowanym sygnaturom, ich znaczeniu i datowaniu. Obowiązkowa publikacja dla każdego miłośnika porcelany ale i okazjonalnego użytkownika.

    W swoich zasobach książkę mają i używają:



    • antykwariusze i handlujący porcelana dawną - by prawidłowo przyporządkować i wydatować wyrób,

    • muzealnicy - by dokładnie móc określić wiek i pochodzenie, 

    • zbieracze - by prawidłowo ocenić swoje zbiory,

    • projektanci i artyści - by czerpać inspirację sztuką dawną...

      Sprawdź czy Tobie
      też przyda się właśnie ta książka z wyjątkową, encyklopedyczną wiedzą, podaną w przystępny sposób!

    Dowiedz się więcej

    Cena: 229,00 zł

    GOLD elegancki stojak do talerzy deserowych i pater 17-32cm IIgat.
    GOLD elegancki stojak do talerzy deserowych i pater 17-32cm IIgat.

    Stojak na talerze deserowe i patery o średnicy od 17 do ok 32 cm. Eleganckie wykonanie i złoty kolor!

    Dowiedz się więcej

    Cena: 14,00 zł

       

    Inni oglądali także:

    1. Sygnatury i znaki na porcelanie 1710-2007! Roentgen DEUTSCHE PORZELLANMARKEN -NOWY + Polski Suplement.

      Deutsche Porcellanmarken Robert E. Roentgen

      Kolekcjonerski przewodnik, znaki, sygnatury na porcelanie niemieckiej  w tym śląskiej, łużyckiej, bawarskiej, turyńskiej, drezdeńśkiej i wielu wielu innych.


      Zasięg: Niemcy w latach 1710- 2007. Autor ROENTGEN.
      Ponad 3000 znaków i opisów manufaktur i wytwórni porcelany m.in:


      * Berlin
      * Cała Bavaria (Bawaria)
      * Saksonia i Turyngia (Thuringen)
      * Rosenthal
      * Weimar & Weiden
      * Carstens
      * Schumann
      * Dresden (Drezno)
      * Śląsk: Tillowitz & RS PRUSSIA (Tułowice), Parowa (Tiefenfurt), Koenigszelt itp.


      Antykwariusze i domy aukcyjne używają tej publikacji prawie codziennie!

      Tylko u nas z POLSKIM SUPLEMENTEM - książeczką ułatwiającą odnajdywanie sygnatur i obsługiwanie się książką dla osób nieznających języka niemieckiego.

      Dowiedz się więcej

      Cena: 149,00 zł

    2. Sygnatury i znaki Malarzy i Rzeźbiarzy - katalog Malermonogramme

      Katalog sygnatur malarskich przydatny w rozszyfrowaniu dzieła

      Monogramy stosowane przez światowych artystów w latach 1700 - 1870. 
      Sygnatury malarzy oraz rzeźbiarzy znakujących swym monogramem.


      Katalog dla zbieraczy, osób handlujących obrazami oraz kustoszy do identykacji malarza.

      Dowiedz się więcej

      Cena: 69,99 zł

    1. Znaki na złocie - katalog, prawie 2000 znaków GOLDSTEMPEL

      znaki na złocie z całego świata: GOLDSTEMEPL

      Ponad 1850 znaków złota z całego świata. Vademecum złota dla kolekcjonerów DIVIS: Goldstempel aus aller Welt.


      Niemiecki, przekrojowy katalog - punce złota.
      Niezwykle interesujące i pomocne opracowanie!
      Prawie 1850 znaków z całego świata.
      Katalog przekrojowy przez znane wytwórnie.
      Stron 256, miękka oprawa, obwoluta kredowa.
      Format 12,5 x 19 cm.
      Autor: Jan Divis.
      Wydanie w języku niemieckim.
      Podstawowa literatura kolekcjonera.
      Książka nowa, nieczytana.
      Wydanie podręczne, przekrojowe idealne dla kolekcjonera początkującego i średniozaawansowanego.



       


      Dowiedz się więcej

      Cena: 69,99 zł

    2. Przekrojowy katalog przez CAŁY ŚWIAT - Znaki na srebrze Silberstempel

      Katalog Znaki na Srebrze na całym świecie

      Niezbędny w biblioteczne każdego miłośnika staroci katalog autorstwa Jan Divis pomocny w wydatowaniu srebra. Przedstawia przekrojowo gmerki, punce państwowe i znaki mistrzowskie oraz miejskie puncyny na srebrach.

      Dowiedz się więcej

      Cena: 68,99 zł

    1. Encyklopedia Śląskiej Porcelany tom I - Irena i Roman Gatys - ostatnie sztuki nakładu

      Encyklopedia Śląskiej Porcelany - książka nowa i nieużywana z oficjalnej dystrybucji

      Publikacja dla miłośników śląskiej porcelany to sztandarowe dzieło omawiające historię produkcji białego złota na Śląsku.


      Książka poświęcona jest wytwarzaniu kruchych skarbów ich wytwórcom, stosowanym sygnaturom, ich znaczeniu i datowaniu. Obowiązkowa publikacja dla każdego miłośnika porcelany ale i okazjonalnego użytkownika.

      W swoich zasobach książkę mają i używają:



      • antykwariusze i handlujący porcelana dawną - by prawidłowo przyporządkować i wydatować wyrób,

      • muzealnicy - by dokładnie móc określić wiek i pochodzenie, 

      • zbieracze - by prawidłowo ocenić swoje zbiory,

      • projektanci i artyści - by czerpać inspirację sztuką dawną...

        Sprawdź czy Tobie
        też przyda się właśnie ta książka z wyjątkową, encyklopedyczną wiedzą, podaną w przystępny sposób!

      Dowiedz się więcej

      Cena: 229,00 zł

    2. UNIWERSALNA sprężynka zawieszki wahadła do zegara KOMINKOWEGO każdej marki

      m35 uniwersalna sprężynka zawieszki kominkowego zegara

      Sprężynka wahadła do zegarów kominkowych: uniwersalna, pasująca do większości modeli zegarów bufetowych i kominkowych z wahadłem. Zegarmistrzowska jakość ze stali nierdzewnej i sprężynującej



      • Długość 15mm

      • Szerokość 8mm

      • Odstęp między otworami 12,5 mm


      MADE IN GERMANY sprężynka wahadła do zegarów kominkowych jest wykonana z wysokiej jakości materiałów, w tym stali nierdzewnej i sprężynującej, co gwarantuje niezawodność oraz długą żywotność produktu.
      Jej uniwersalna konstrukcja sprawia, że pasować bedzie do większości modeli zegarów bufetowych i kominkowych z wahadłowym mechanizmem.

      Dowiedz się więcej

      Cena: 23,00 zł

     

    Mój koszyk

    Nie masz produktów w koszyku.

    Wycena antyków

    Wycena antyków